Czemu seniorzy powinni pić mleko?

Nie ulega wątpliwości, że o dobrym wpływie picia mleka na zdrowie dzieci i młodzieży mówi się całkiem dużo. Jak się jednak okazuje, przynosi ono również wiele korzyści zdrowotnych seniorom. Kampania „Mamy kota na punkcie mleka” sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka prezentuje pięć pierwiastków i związków chemicznych ważnych dla zdrowia osób po sześćdziesiątce.

Wapń

Jedną z głównych zalet mleka jest jego wysoki poziom wapnia, niezbędnego składnika odżywczego do budowy i utrzymywania dużej wytrzymałości kości. Nie każdy jednak wie, iż mleko wpływa pozytywnie na zdrowie kości osób w każdym wieku, także seniorów. Wapń jest niezwykle ważny w zapobieganiu osteoporozie, zwłaszcza u starszych osób. Jedna szklanka mleka 2% zawiera ok. 300 mg wapnia, co stanowi prawie połowę zalecanego dziennego spożycia tego pierwiastka dla seniorów.

Glutation

Glutation to naturalnie występujące w ludzkim ciele białko, które spełnia kilka niezwykle ważnych funkcji. Wśród nich zwiększa odporność, usuwa wolne rodniki, a także odtruwa organizm. Niestety wraz z wiekiem maleje zdolność naszych organizmów do syntezowania tego białka. 

Okazuje się, że istnieje korelacja między spożyciem mleka a poziomem glutationu w mózgach u osób starszych. W artykule opublikowanym w The American Journal of Clinical Nutrition[1] zaprezentowane zostały wyniki badań, które dowiodły, iż picie mleka zwiększa poziom glutationu, który z kolei zmniejsza stres oksydacyjny związany np. z chorobą Alzheimera.

Proteiny

Sarkopenia to powiązany z wiekiem zespół utraty masy mięśniowej, objawiający się także ich osłabieniem i zwłóknieniem. Sarkopenia staje się zauważalna u wszystkich osób powyżej 50. roku życia. Szacuje się, że zaczynamy wtedy tracić do 1% masy mięśniowej na rok.

Należy pamiętać, iż kluczowym składnikiem odżywczym dla zdrowia mięśni seniorów jest białko, a jego doskonałym źródłem – niezależnie od wieku – pozostaje mleko. Dlatego też spożywanie mleka w odpowiednich ilościach połączone z ćwiczeniami siłowymi może hamować sarkopenię. Spowolnienie sarkopenii oznacza większą sprawność i samodzielność w wieku emerytalnym. 

Potas

Na niedobór tego pierwiastka osoby starsze są szczególnie narażone. Wiele bowiem lekarstw dla seniorów ma właściwości moczopędne, co sprawia, że o deficyt potasu u starszej osoby zażywającej tego rodzaju medykamenty jest wyjątkowo łatwo. Jeśli z kolei niedoborom potasu towarzyszy nadmiar sodu we krwi, skutkować może to zbyt wysokim ciśnieniem krwi. To z kolei wiąże się ryzykiem udaru, zawału serca czy przewlekłej choroby nerek. Choć wszyscy, niezależnie od wieku, spożywamy za dużo soli, to dieta bogata w potas może zmniejszać ryzyko zbyt wysokiego ciśnienia krwi i wszystkich z nim związanych przypadłości.

Witamina D

Nasze organizmy wytwarzają witaminę D dzięki ekspozycji na światło słoneczne i to właśnie dzięki słońcu zaspokajamy większość zapotrzebowania na nią. Niestety, wraz z wiekiem spada zdolność naszej skóry do jej wytwarzania. Ale czemu właściwie witamina D jest tak ważna? Otóż spełnia ona zasadniczą rolę we wchłanianiu wapnia, który jest niezwykle istotny dla naszych kości. Mleko to bardzo dobre źródło witaminy D, dzięki której jesteśmy w stanie lepiej przyswajać wapń – zmniejszający ryzyko osteoporozy czy złamania.

Pijmy mleko niezależnie od wieku

Jak widzimy, mleko posiada wiele pozytywnych właściwości. Spowalnia utratę masy kostnej i mięśniowej, zaopatruje nas również w witaminę D. Mleko i produkty mleczne to świetne źródła białka i wapnia, a naszym organizmom dostarcza energii pomagającej zachować aktywność w wieku senioralnym. Białko w mleku pomaga zachować kondycję mięśni, a szeroka dostępność i uniwersalność tego napoju sprawiają, iż mleko jest niezwykle cennym składnikiem diety.

Sfinansowane z Funduszu Promocji Mleka

[1] American Journal of Clinical Nutrition 2015;101:287–93.